Założycielem (jap. Stowarzyszenie Poszukiwaczy Najwyższej Prawdy) był Masutatsu Oyama (1927 - 1994). Życie tego człowieka było niezwykłe i to nie tylko dlatego, że całkowicie poświęcił je samodoskonaleniu i popularyzacji współczesnej sztuki walki w jej duchowych i fizycznych aspektach. Na uwagę zasługuje na przykład fakt, że w roku 1945 Oyama wstąpił do oddziału lotników samobójców (kamikadze), chcąc oddać życie za swą ukochaną ojczyznę - bo tak mawiał o Japonii. Od śmierci uchroniło go wtedy zakończenie działań wojennych.

   O wielkości osobowości tego człowieka świadczy chociażby to, że już za życia nazwano go "Ostatnim Samurajem". Jak napisano w jednym z najbardziej prestiżowych magazynów poświęconych dalekowschodnim sztukom walki "Black Belt": "Oyama nie tylko przejął najcięższy do spełnienia ideał Bushido (kodeksu etycznego samurajów), lecz poszedł o krok dalej. Zwracał on uwagę na to, że stopień poświęcenia: samozaparcie poprzez samodyscyplinę jest wprost proporcjonalne do stopnia odnoszonego sukcesu. Walka karate, gdy na świecie istnieje broń palna, nie ma już dzisiaj zasadniczego znaczenia w czasie wojen, wydaje się czymś archaicznym. Jednak dyscyplina Budo pozostaje w sercach kontynuatorów dzieła samurajskiego".
W roku 1936 Masutatsu Oyama zdobył stopień mistrzowski w chińskiej sztuce walki o nazwie kempo, a jako 17-letni student uniwersytetu w Takushoku zdał egzamin na 2 dan w karate, które trenował u najwybitniejszego mistrza tamtych czasów, Gichina Funakoshi. Posiadał również 4 dan w judo.

   W roku 1947, po wygraniu mistrzostw wszechstyli w Kioto, Oyama postanowił całkowicie poświęcić swoje życie tej dalekowschodniej sztuce walki. Wzorując się na buddyjskim mnichu Nichiren, który spędził wiele lat na surowym treningu, udał się samotnie na górę Kiyosumi. W pustelniczych warunkach przez 18 miesięcy doskonalił swoje umiejętności w sztuce karate a także w zen. Po powrocie z gór jako jedyny w historii karateka zdecydował się na pojedynek z bykiem. Był przekonany, że taka walka pokaże jak dalece udoskonalił swoje psychiczne i fizyczne umiejętności. Starcie ze zwierzęciem miało miejsce w Chiba i zakończyło się zwycięstwem Oyamy. Byk został zabity poprzez jedno uderzenie pięścią między oczy.
Twórca Kyokushin postanowił propagować swoje karate na całym świecie. Był pewien, że jest ono nie tylko sztuką walki, ale przede wszystkim nośnikiem tradycji i kultury Dalekiego Wschodu - wartości etycznych głoszonych przez Konfucjusza i Lao-Tse. Oyama zawsze powtarzał swoim uczniom, że karate zaczyna się i kończy na uprzejmości i że o ile rozwój fizyczny jest początkiem tej sztuki walki, o tyle rozwój duchowy jest celem ostatecznym.

    Dla lepszego wyeksponowania zasad etycznych kyokushin Japończycy stworzyli siedmiopunktowy kodeks moralny tej sztuki walki. Jest w nim mowa o obowiązku szanowania starszych i rodziców, dążeniu do fizycznej i duchowej doskonałości oraz powstrzymaniu się od gwałtowności.
W 1952 roku Masutatsu Oyama wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie przez 11 miesięcy dawał liczne pokazy sztuki kyokushin. Stoczył między innymi kilka pojedynków z bykami. Po jednym z nich jedna z najbardziej prestiżowych w Ameryce gazet, "The New York Time" nazwała go "Boską Ręką". Twierdził, że w walce można z łatwością pokonać nawet 800-kilogramowego byka, pod jednym wszakże warunkiem - nie wolno się go bać. Liczne podróże Oyamy po świecie sprawiły, iż kyokushin w krótkim czasie stało się bardzo popularne. Obecnie uprawia je ponad 2 miliony ludzi na całej kuli ziemskiej.
W roku 1974 Międzynarodowa Organizacja Kyokushin przyznała Masutatsu Oyamie najwyższy stopień wtajemniczenia w sztuce karate - 9 dan, a potem 10. "Ostatni Samuraj" był 
autorem kilkunastu książek poświęconych zagadnieniom karate: "Co to jest karate?" (1958), "Oto karate" (1965), "Dynamika karate" (1966), "Duch walki" (1972), "Droga kyokushin" (1976) i inne.

    

Po śmierci legendarnego mistrza, jego najlepsi uczniowie utworzyli swoje organizacje. Największą w Europie jest SHINKYOKUSHIN.

Shinkyokushin

Po śmieci twórcy stylu Kyokushin Masutatsu Oyamy w 1994 roku Międzynarodowa Organizacja Karate (IKO) rozbiła się na kilka innych grup. Jeden z najlepszych uczniów Oyamy – Kenji Midori założył Shinkyokushin tworząc organizację alternatywną do IKO pod nazwą World Karate Organisation (WKO) zwaną też IKO2.

karate shinkyokushin

Założeniem Shinkyokushin jest kontynuowanie nauk Masutatsu Oyama i propagowanie filozofii kyokushin. Shihan Midori upatruje esencję karate w słowach Oyamy: „Trzymaj głowę nisko (bądź pokorny), oczy wysoko (bądź ambitny), miej usta zamknięte (bądź opanowany i spokojny wewnętrznie); bądź posłuszny wobec starszych i dawaj coś z siebie innym”. Kontynuując filozofię Kyokushin, Midori dodał pojęcie „Shin” co oznacza „umysł”. Głównym celem Shinkyokushin staje się zatem doskonalenie umysłu, co w swym ostatecznym wyrazie ma przyczyniać się do szerzenia pokoju na świecie.

Ideę Shinkyokushin obrazuje symbol Kokoro, który wyraża jedność umysłu, umiejętności i zdolności oraz ciała. Nierozerwalność tych 3 elementów jest podstawą i warunkiem rozwijania się w duchu Budo.

Karate Shinkyokushin

Kokoro symbolizuje jedność i równomierny rozwój ciała, umysłu oraz umiejętności i zdolności, co stanowi istotę samorozwoju w duchu Budo. Nie wystarczy opanować samej techniki walki i wyćwiczyć swoje ciało. Równie ważny jest rozwój umysłu i samoświadomości. Najpierw wzmacniamy i rozwijamy swoje ciało, następnie opanowujemy i doskonalimy techniki i przez ten cały czas wkraczamy na coraz wyższy poziom samoświadomości. Każdy z tych elementów osobno niewiele znaczy, dopiero poprzez integralność wszystkich trzech aspektów możemy najlepiej wykorzystać swoje możliwości.

Kenji Midori

 

 

wymagania egzaminacyjne